bianca75.reismee.nl

4e, 5e, en 6e dag bij mijn project

Vandaag woensdag stukje met de fietstaxi en de rest lopend naar het project. Gelukkig is het droog. Eenmaal aangekomen zijn alleen de nachtmoeders er en druppelen de dagmoeders één voor één binnen. Één van de kleine baby's huilt en ik mag hem een flesje geven. Inmiddels hebben de baby jongens een naam gekregen Joshua en Manuel. De huismoeders verzamelen zich in de huiskamer er worden weer liederen gezongen, gepreekt en daarna vindt er een mega lang overleg plaats (gelukkig duren die bij ons op werk niet zo lang). Aan het eind van het overleg komen er 8 meiden binnen (19-22) ze hebben een blik babyvoeding bij zich voor het huis. Ze komen uit verschillende staten van de USA en reizen via de kerk 9 maanden rond om bij projecten langs te gaan. Ze vertellen dat ze voor 6 weken in Malawi zijn en dat ze hierna naar Equador reizen. Ze schijnen 1x per week langs te komen om te 'helpen'voor 2 uurtjes, best lastig want niet alle kindjes vinden het leuk en ik moet er ook even aan wennen want dan heb ik dus minder te doen, en voor iedereen die mij kent is dat niks voor mij. Om 11 uur komt Winnie de mw van de administratie binnen, ze vertelt me dat ze de rekening van het water is wezen betalen. Ze legt uit dat ze dit 1x per maand doet d.m.v. het uitschrijven van een cheque. Om 11:30 komt Maartje (coördinatrice)van Doingooog langs voor een evaluatie. Sommige dingen vind ik echt lastig, ik moet de moeders vaak vragen of ik wat voor ze kan doen. Rond 15:00 ga ik naar huis.
Het is donderdag en het wordt al gewoon als om 6:15 de wekker gaat. Vanmorgen was ik nog niet zo goed wakker, ik ging water koken op ons extra gasstelletje terwijl er gewoon stroom was en ik dus de waterkoker aan had kunnen zetten, zo zie je maar het went snel om met minder stroom om te kunnen gaan. Ik begin een beetje aan het ochtendritme van mijn project te wennen. Nog even met Catherin gesproken over de achtergronden van de kinderen. Ze liet me foto's zien van een meisje die erg ziek en sterk vermagerd is binnengebracht ze wisten niet precies hoe oud ze was (misschien 6 mnd) Dit meisje kwam met haar moeder of iemand anders (dat weten ze niet )ergens langs waar EEN oma buitenzat. Die mw vroeg aan die oma of ze even gebruik mocht maken van haar toilet en of ze het meisje even wilde vasthouden. Daarna is die mw gewoon verdwenen en liet het meisje achter. Vandaag komen er weer 8 meiden via dezelfde kerk kijken/kindjes vermaken, ook zij blijven ongeveer 2 uur. Ik ga veel naar de slaapkamers om de baby's de fles te geven en vraag of ik nog wat kan doen. Gelukkig krijg ik een grote mand met wasgoed om op te vouwen, mijn hemel wat een luiers!!! Een jongetje van 11 maanden is al een aantal dagen aan de diarree en overgeven, maar elke keer krijgt hij toch gewoon te eten en te drinken en gooit dat er vervolgens er weer uit echt sneu. Ze houden hem in de gaten en geven hem ors en extra vitamines. Vanmiddag wordt er toch nog een tweeling gebracht, ondanks ze vol zitten. Het zijn 2 jongetjes van 4 mnd oud, de moeder is gevonden in een bus, verward weet haar naam niet en ook niet meer waar ze woont en is haar baby's frisdrank aan het geven. Iedereen is druk in de weer om extra ruimte te creëren, kleren en voeding te regelen. Ik heb zoveel respect voor de huismoeders, ze werken zo hard. Hun nachtdienst is hier van 16:00 tot 8:00 maar meestal wordt dat later ,echt zo lang! Ik ga vandaag met een voldaan gevoel naar huis heb veel voor de moeders kunnen betekenen.
Vrijdag aangekomen zijn de nachtmoeders nog druk in de weer met de was. Ik help mee om buiten de was op te hangen ( wat echt kletsnat is maar door de warmte hier snel droogt). Daarna help ik om nog een was uit het water te halen beetje uit te wringen en op te hangen. Het ophangen doe ik alleen zodat de nachtmoeders even kunnen douchen voordat er gezongen en gepreekt wordt. Dit gebeurt op vrijdag met meer mensen van buitenaf. Als ze gaan zingen is dit zo intens en mooi maakt veel indruk op me. Het gebed gebeurt in een kring met elkaars handen vast, iedereen bid hardop voor zichzelf en dit duurt wel 7-10 min achter elkaar. Daarna wenst iedereen elkaar goedendag. Hierna is er nog een overdracht en kan het werken beginnen. Rond 10.00 wordt er een groot kleed op de veranda gelegd en brengen we de kindjes naar buiten. We geven ze eten en drinken maar daarna wordt ik veel alleen gelaten en krijg ik om de beurt de kleine baby's in mijn handen met een flesje. Dan kom je soms handen te kort zeker als er 1 kindje rondloopt met diarree wat al op haar beentjes zit (en waar nog meer zal ik jullie besparen). Ik leg de baby netjes dik ingepakt op een kussen en neem het kindje met diarree mee aan haar arm naar binnen. Ik leg uit aan de moeders dat het nou toch wel een beetje te veel werk is (heb maar 2 handen). Na een tijdje ga ik toch even kijken hoelaat het is ...12:55 vandaar dat mijn maagje knort. Ik had in de ochtend afgesproken met Catherin dat we vandaag een buitenspeelkleed gingen kopen en vraag of we nog gaan. Om 13:15 stappen we in haar auto (bloedheet) en rijden naar de winkel. We zoeken een mooi kleed uit. Ik betaal en dat geeft echt een super gevoel want ze zijn hier echt heeeeel blij mee. Catherin brengt mij nog even naar huis, wat vroeger dan normaal maar we krijgen les in Chichewa. Wat een moeilijke taal is dat. Hierna begint ons weekend. We gaan met z'n 7e naar Senga bay erg veel zin in. xxx

Reacties

Reacties

Ansje

Wat indrukwekkend om te lezen wat de reden is dat er steeds baby's worden binnen gebracht. Je kunt je dat hier bijna niet voorstellen. Fijn dat er nog vrouwen zijn om ze liefdevol te verzorgen. Ik vroeg me af of jij, van de meiden in jullie huis, de enige bent die op dit project zit. Waar zitten zij en wie zorgt in het weekend voor de kinderen? Blijf schrijven, ik kijk iedere dag of er al wat nieuws staat. liefs, dikke knuffel.

ome Gerrit.

Zo langzamerhand begin je te wennen aan je nieuwe situatie en brengt elke dag weer iets nieuws. Waarom zo'n kind die pap blijven geven terwijl het er aan alle kanten uitkomt is bijzonder en zoiets opruimen ook! Ook fijn dat je een doel had om het geld te besteden aan een buiten speelkleed voor ze.
Groetjes.

Bianca Reijgersberg-Bosch

Altijd leuk om een reactie te lezen Ansje, ik ben de enige op dit project, de andere gaan naar een soort dagopvang waarvan de kinderen alleen ‘s nacht bij familie verblijven en overdag daar. En de rest gaan naar een school met verschillende leeftijden.
De 10 huismoeders van mijn project werken 3 dag, 3 nacht en 3 vrij.
Het went zeker ome Gerrit zit al helemaal in het ritme. De cultuurverschillen zijn soms lastig zeker als de kindjes met truien aan naar buiten gaan als het 30 Gr is.
We gaan nog meer spullen kopen die ze echt nodig hebben van ’mijn’ donatiegeld, dat geeft zo’n goed gevoel.

Sonja

Hoi Bianc, ik zou graag nog doneren! Wil jij je rekeningnummer nog een keer doorgeven! Dikke kusss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!